Menjana Kecergasan Badan Dengan Cepat Secara Semulajadi

Bagaimana nk menjana kecergasan badan anda dengan cepat secara semulajadi


๐Ÿ’ Pertama sekali anda mesti faham method ini. ๐Ÿ‘‡๐Ÿผ
Jika air yg bersih dituang kedalam bekas/cawan/gelas yg kotor. Apa akan jd pada air tersebut? Air tersebut tetap kotor bukan? Mknanya air itu tidak boleh diminum atau dibuat masak. Bersih la air mcmna skalipun, klau cawan tu kotor, air yg dimasukkan itu tetap kotor. Jd, kita perlu cuci cawan tersebut dulu kemudian baru lah boleh diisi dgn air yg bersih td. Betul? Klau kita minum air dari cawan yg kotor td ia akn memudaratkan kesihatan kita, dan seterusnya kita trpksa menanggung derita akibat pilihan kita. Ok faham takat itu. Anggap la :
▶ cawan itu adalah = tubuh kita
▶ air itu adalah = aktiviti kecergasan kita
✨Andaikan kekotoran dicawan itu adalah lemak, kolestrol, jumlah gula, tahap kesihatan yg kurg memuaskn, kelesuan badan dn yg seangkatan dgnnya. Klau smua diatas masih ada dlm bdn, dan kita paksa melakukan aktiviti kecergasan yg agak extreme, sbnrnya kita bkn menambah kecergasan bdn kita, sebaliknya kita sbnrnya sdg menyeksa dan memudaratkan bdn kita sndiri!! Kita mudah diserang kejang otot, sakit sendi, injured dn sbgnya. Yg kita nk kecergasan, tp yg kita dapat kesengsaraan.
So, jika mahu mndapatkan kecergasan dgn baik secara semulajadi pada tahap optimum. Kita hendaklah perbaiki dlm badan kita dahulu, brulah kita dapat melakukan aktiviti kecergasan dgn baik, selamat, enjoy dan gembira. Percayalah. . . ๐Ÿ˜‡๐Ÿ˜‡๐Ÿ˜‡

Utk perbaiki dalaman bdn ada bbrapa seksyen yg kita perlu turuti.

1⃣Seksyen 1 : Pemakanan
2⃣Seksyen 2 : Kitaran hidup
3⃣Seksyen 3 : Penjagaan kebersihan
4⃣Seksyen 4 : Kerohanian (bonus)






❇Seksyen 1 : Pemakanan
Pemakanan yg sihat sgt bnyk membantu kadar kesihatan dan kecergasan kita. Basicly, utk boost kecergasan bdn kita dgn cpt, kita boleh elakkan atau kurgkn mkn mknan yg mengandungi bnyk kolestrol, gula dan lemak. Contoh mknan kolestrol adalah mknan yg brminyak mcm kari, roti canai, kuning telur, ayam goreng... Tugas kolestrol adalah menympitkan saluran darah kita. Jd, ianya sgt tdk baik utk stamina dan kesihatan kita. So elak atau kurgkn mknan spt itu dn gantikan dgn mknan yg kurg kolestrol spt sup, sandwich, bijirin dan mknan yg mengandungi protein/vitamin spt ikan bakar/rebus, ayam bakar, sup daging, sup sayur dan lain2.

Kurgkan minuman bergula. Ini penting sbb gula antara racun senyap paling jahat dlm bdn kita. Nasi juga mengandungi kadar gula yg sgt tggi (kanji). So kurgkan mkn nasi dan gantikan dgn mee, meehon atau kuew tiaw atau lebihkan mknan berprotein dan sayur sayuran. Tetapi jikalau kita aktif bersukan dan bersenam tiap2 hari pagi & ptg, atau kerja seharian kita memerlukan bnyk tenaga tak mngapa sbb gula tadi akan dibakar menjadi tenaga. Cuma jgn ambil trlalu bnyk..ambil pada kadar yg perlu shj. (Sbb dlm nasi ada karbohidrat yg tinggi).

Mknan yg berlemak juga perlu dikurangkan kerana lemak akn menyebabkan bdn mudah lesu, letih dan malas sama ada secara psikolgi atau secara fizikal.

Kurgkan minuman sejuk dan amalkan minuman suam/panas. Minuman sejuk boleh melemahkan sistem otot kita.



♻Saya gambarkan nisbah utk pemakanan sbg rujukan ๐Ÿ‘‡๐Ÿผ

✨(KIRI) Disiplin pemakanan : Bebas (KANAN)✨

Permulaan
•Pada yg baru hendak mula brjinak utk jaga pemakanan, boleh lah guna nisbah ini ;
1:2
Disiplin kan pmakanan utk waktu mkn mlm shj

•Pada yg sudah boleh disiplin sikit2, boleh guna nisbah ini ;
2:1
Disiplin kan pemakanan pada waktu sarapan dan mkn mlm

•Pada yg sudah biasa, boleh amal nisbah ini ;
5:2
5hari disiplin, 2 hari bebas (dlm seminggu)

Banyakkan minum air kosong atau lebih baik air mineral atau air alkali. Amalkan minum air mineral selalu. Ini kerana air mineral dtg dari tanah dan semulajadi. Kita diperbuat dari tanah. So bila kita minum air yg original dari tanah, bdn kita mudah serap dan air itu sgt mudah larut dan menyucikan apa yg kotor di dalam badan kita. Air alkali juga baik utk kesihatan. Ini kerana bdn kita penuh asid dan air alkali tersebut boleh meneutralkan asid didalam badan kita itu. Air mineral juga beralkali. Dapatkan jumlah paling kurg 1.5liter stiap hari. Anda akan rasa perubahan pada kecergasan anda. ๐Ÿ˜Š
Setel bab pemakanan. ☑






❇Seksyen 2 : Kitaran hidup
Kitaran hidup juga amat penting dlm menjaga kecergasan badan. Kitaran hidup ini adalah bgaimana kita manage waktu2 kita seharian dlm aspek tidur, makan dan bersenam.

๐Ÿ”˜Tidur
Tidur yg baik adalah pada waktu malam hingga ke pagi selama 6jam -+1jam.
(-+1 jam itu brmksud kurg atau tmbh 1jam, mknanya 5jam atau 7jam). Tetapi paling baik tetap 6jam. Waktu paling baik utk tidur adalah pkul 11mlm hingga 5pagi. Skiranya tdur pkul 12, mknanya kena set bangun pkul 6pagi. Skiranya kita kurg tdur, bdn kita akn lemah dan kekurangan rehat. Skiranya kita trlebih tdur pula, bdn kita akn lemau dan lesu. Angin pagi sgt baik utk kesihatan dan kecergasan. Ia adalah udara yg fresh kerana udara pagi kurg tercemar dan terpelihara brbanding udara waktu lain. Jd, jgn ambil mudah tentang kitaran waktu tidur anda.

๐Ÿ”˜Waktu makan
Waktu makan sgt penting utk mnjaga kecergasan bdn. Ini kerana bila kita mkn, bdn kita memerlukan masa utk hadam mknan tersebut dan timing makan sangat2 lah penting supaya tidak mengganggu aktiviti harian anda. Utk makan pagi atau sarapan, waktu paling baik adalah selepas pukul 6am dan sblm pukul 8am. Disarankan ambil mknan yg ringan ttapi tggi khasiat supaya otak mendapat oksigen dgn baik dn seterusnya berfungsi dgn berkesan.
Utk mkn tengahari pula, wktu paling baik adalah pkul 12pm hingga 1.30pm. Wktu mkn tghri juga penting kerana tempoh penghadaman hendaklah selesai sejam sebelum kita melakukan aktivit riadah pada waktu petang.
Wktu mkn mlm paling baik adalah dari pukul 6pm hingga 8pm. Rmai yang ambil mudah pada waktu mkn mlm ini. Sebab tu rakyat malaysia ramai yg berpenyakit dan obesiti. Bdn kita memerlukan msa 2-3 jam utk proses penghadaman. Jd, utk menjaga kecergasan, mknan hendaklah dihadam sepenuhnya sblm kita tidur. Sekiranya makanan dihadam ketika tidur, kita sebenarnya tidak rehat! sebab badan kita sedang beroperasi wlaupun mata kita trtutup. Kena ingat tu.

๐Ÿ”˜Waktu bersenam/riadah
Waktu riadah paling baik adalah pada waktu pagi dan petang. Waktu mlm tidak digalakkan beriadah kerana angin malam kurg sihat utk disedut. Jika dibuat selalu, kita mudah mendapat penyakit jantung berair. Sekali sekala tak mengapa.
Wktu yg baik utk brsukan/brsenam/briadah :
Pagi : 6.30am - 8.30am
Petang : 5pm - 7pm

Setel bab kitaran hidup ☑





❇Seksyen 3 : Penjagaan kebersihan
Kebersihan juga penting dalam kecergasan. Kebersihan klau x dijaga, bdn mudah dpt penyakit dan seterusnya akan melemahkan sistem imun badan. Perkara paling penting dalam kebersihan utk proses kecergasan adalah :

๐Ÿ”นBersugi (gosok gigi)
Bersugi tiap pagi adalah di sarankan krn ktika kita tdur, air liur dan saki baki mknan dlm mulut akn membentuk plak dan asid. So digalakkan bersugi pada waktu pagi. Bersugi pada waktu malam adalah paling disarankan supaya kita tidur dlm keadaan bersih dan sihat. Kita boleh nilai kecergasan bdn slps bgun tdur diantara bersugi dgn tak bersugi. Wktu lain yg digalakkan adalah slps makan. Anda akn rsa kelainan jikalau anda start brsugi tiap kali lps mkn. ๐Ÿ˜Ž๐Ÿ˜

๐Ÿ”นBerkumur
Jikalau anda malas bersugi. Berkumur tiap kali lps mkn pn sudah memadai. Apabila kita berkumur, kita akn buang smua sisa mknan dlm mulut. Ini demi utk mengelakkan sisa mknan mnjd asid dlm mulut. Amalkan berkumur 3x setiap kali lepas makan.

๐Ÿ”นPenjagaan kebersihan kuku
Pastikan kuku bersih dan pendek. Ini kerana kuku yg pnjg akn menarik bnyk kuman msuk kedlm kuku dan sukar dibersihkan. Jd jikalau mkn guna tgn, kuman dlm kuku tersebut akn brcampur dlm mknan dn msuk dlm bdn.

๐Ÿ”นMandi
Mandi yg paling baik adalah pada waktu pagi dan antara sblm maghrib ke isyak. Mandi adalah salah satu terapi jiwa paling baik. Unsur terapi itu dtg dari air. Jd, selalu lah mandi utk mndpt jiwa yg stabil, semangat yg tiptop dan kecergasan yg ohsem. ๐Ÿ˜‰
Jgn mandi waktu tgh mlm selalu. Ia boleh menyebabkan penyakit jantung berair. ๐Ÿ˜ ๐Ÿ˜…๐Ÿ™Š

Setel bab penjagaan kebersihan ☑

Comments

Popular posts from this blog

Doa Masuk Hutan

Petua Menjauhkan Diri Dari Gigitan Lintah Dan Pacat

Asas Ikhtiar Hidup Apabila Sesat Di Dalam Hutan